Margot Bekker

OVER MIJ

Margot Bekker-Gerritsen


Mijn hele leven lang ben ik al bezig het maken van werkjes van textiel. Op jonge leeftijd haakte, weefde, breide, borduurde ik al graag. Ik heb hier altijd veel plezier aan beleefd. Vanuit deze belangstelling ben ik de opleiding voor leerkracht textiele werkvormen gaan volgen.


Na het behalen van deze onderwijsaktes ben ik les gaan geven in handenarbeid en textiele werkvormen op de basisschool.

Mijn hobby is nu het werken met moderne, nieuwe stoffen en textiele materialen. Om mij hier verder in te ontwikkelen ben ik lid van de textielgroep TEXT 88. De leden van deze groep komen uit het Westland, de omgeving van Leiden en Alphen a/d Rijn.

Ik werk graag met de naaimachine op wateroplosbare stoffen, waardoor een heel fijn werk ontstaat, vergelijkbaar met mooi modern kantwerk.


Dit textielwerk combineer ik met glas. De interesse in glas is ontstaan door het bezoeken van heel veel glasateliers in Tsjechië en Slowakije tijdens de vakantiereizen. Hierna heb ik workshops glasfusen (versmelten van glas) gevolgd bij de glaskunstenaar Martine Knoppert in Den Haag


Werk in wording

Opkomst van het licht.

Dit werk is speciaal gemaakt voor de tentoonstelling “De opkomst van het licht” in Hoek van Holland. Dit is het eerste werk waarbij gefused en geverfd glas met textiel van in water oplosbaar materiaal is gebruikt.

Mythish dier

Spontaan gevormd object waarbij ook metaaldraad is gebruikt.

Op foto 1 kan je zien hoe het werk eruit ziet voor het glas gesmolten wordt en op foto 2 is het resultaat te zien.

Stadplattegrond

Hierbij zijn meerdere technieken gebruikt. In het textiele werk staan namen, cijfers en vreemde lettersymbolen. Voor de glazen lijst zijn twee glasplaten gebruikt. In de bovenste laag is de vorm van het textiele werk uitgespaard.

Klaprozen

Hierbij is eerst de rand van de glazen achtergrond geverfd en daarna is het glas gefused. Op watersoluble zijn de klaproosjes gestikt. Vervolgens zijn deze op het glas bevestigd.

Zonder Schaduw

Bij het werk ”Zonder Schaduw” is eerst de glazen vorm gemaakt. Daarna is hier een webachtig rechthoekige vorm overheen gemaakt.

Het werk is zo ingelijst dat er geen schaduw zichtbaar is.


Schaal 2

Hier is de ontwikkeling van een mooie schaal te zien. De kleuren passen mooi bij elkaar en ook is het verschil tussen helder en opaal glas goed te zien.